Šimon Chovan

Transit Cell Song

 

Hostka: Eva Husárová

Šopa Gallery, Hlavná 40, Košice 

Otváracie hodiny: ST – PIA / 15.00 – 18.00, SO / 13.00 – 18.00

————————————

 

„Pripájam Jednotku 01. Plním vstupný kanál.“

„To je voda?“

„Neboj sa, akonáhle sa tvoje pľúca naplnia LCL, bude tvoja krv okysličovaná priamo. Zvykneš si na to.“

„To je odporné.“

„Prestaň fňukať. Si chlap, nie?! 

„Pripájam hlavný zdroj. Všetky obvody pod prúdom.“

„Potvrdzujem. Pripájam sekundárne kontakty.“

„Nervové spojení A-10, normálne.“

„Nastavujem komunikačné spojenie na japončinu. Všetky predbežné kontakty stabilizované.“

„Výkon je normálny.“

„Stupeň synchronizácie na 41,4 %“

„Harmonizácia je v normále.“ 

 

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

 

„Znečistenie mikroplastami bolo po prvýkrát zistené v ľudskej krvi, pričom vedci našli tieto drobné častice u takmer 80 % testovaných ľudí.“  

 

——————————————-

 

Neon Genesis Evangelion, japonská anime, v ktorej je hlavný aktér prepojený s biostrojom, a článok ohlasujúci prítomnosť polymérov v ľudskom tele – dve citácie z dvoch rozličných zdrojov, z fikcie a z objektívnej vedy, predznamenávajú tematický rámec sólovej výstavy Šimona Chovana (*1994) s názvom Transit Cell Song, v centre ktorej sa nachádza záujem o ľudskú, ale aj mimoľudskú telesnosť doslova preniknutú technologickými a umelými materiálnymi výdobytkami 20. storočia na molekulárnej a genetickej úrovni, telesnosť, vo vnútri ktorej sa syntetické a organické prelieva do takmer nerozlúštiteľnej jednoty. Chovan vytvorí prostredníctvom špecifických kinetických objektov a reliéfov v galérii Šopa asociatívnu úvahu, v ktorej sú predstavy technooptimizmu 90. rokov otvorené novej revízii.

 

Šimon Chovan ukončil svoje štúdium v roku 2019 magisterskou prácou s názvom Špekulatívna fikcia ako metóda na Katedre vizuálnej komunikácie Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave. Už počas štúdia smeroval svoje záujmy „za“ hranice grafické dizajnu smerom k súčasnému vizuálnemu umeniu. Jeho umelecká stratégia, ako príslušníka najmladšej generácie umelcov, sa formovala už v reakcii na všadeprítomnú a prebiehajúcu klimatickú krízu, a to od aktivistickej požiadavky systémovej zmeny cez osobné psychické vyrovnávanie sa s prítomnosťou nevyvrátiteľného environmentálneho kolapsu. Chovanova disruptívna estetika – prepájajúca produktový dizajn, populárnu kultúru, technológiu a prírodu – smeruje cielene k stimulovaniu našej emocionálnej responzie, a to zámerným inscenovaním a antropomorfizovaním mimoľudského sveta, ktorému prepožičiava hlas. Jeho častokrát interaktívne a pohybujúce sa objekty a reliéfy tak získavajú hybridnú, presne nedefinovateľnú identitu, ktorá sa vymyká našim tradičným kategóriám. Organické a syntetické prvky sa preskupujú a transformujú do neznámych foriem. Chovan vo svojich prácach hľadá novú optiku na chápanie ľudskej pozície v planetárnej histórii.

 

Výstavy tejto galérie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

Fond na podporu umenia je hlavným partnerom projektu. 

Projekt ďalej podporilo Mesto Košice.

Tap to enter