Olena Pronkina

The Adaptation Diary

 

Olena Pronkina nás svojou podmanivou maľbou vťahuje do príbehov, v ktorý ch sa prelínajú vý javy z jej reálneho života s paralelne prebiehajúcimi snový mi svetmi. Farebnosť, maliarska technika pripomínajúca fresku a sugestívne prostredia či kompozície pritiahnu našu zvedavosť s pozitívnym očakávaním. No melanchóliou vyprázdnené tváre a skúmavo až túžobne predlžujúce sa končatiny monumentálnych neforemný ch postáv naznačujú prežívanie iný ch príbehov.

 

Násilná strata domova, vykorenenosť, smútok a atribúty globalizácie, ktoré nedostatočne pripomínajú známy domov, sa miesia v tomto emocionálno-vizuálnom procese adaptácie na nové prostredie. Keramické hlavy nás vracajú späť k pozícii vzdialeného diváka, pozorujúceho neznáme tváre zmietané v tomto stave tranzu, v nočnej more, túžiace vynoriť sa a prebudiť z tohto sna.

​​

Olena Pronkina (*1988) sa zaujíma predovšetký m o figuratívnosť prostredníctvom antropomorfizmu, ktorý je pre ňu nevyčerpateľný m zdrojom vizuálnych možností, prostredníctvom ktorých vytvára a hľadá miesto vo svete pre samú seba. Od roku 2014 vystavovala samostatne aj skupinovo, zúčastnila sa mnohý ch rezidenčný ch pobytov na Ukrajine i v Európe. V máji 2022 získala štipendium od nemeckej umeleckej inštitúcie Kunstverein Ost (KVOST) v Berlíne a stala sa prvou držiteľkou ceny Clausa Michaletza, ktorú ponúka Nadácia Secco Pontanova.

 

Tento pobyt je podporovaný z programu Kreatívna Európa.

Rezidenčný program z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

Fond na podporu umenia je hlavný m partnerom tohto projektu.

Rezidencia je organizovaná v spolupráci s Meet Factory v Českej republike, hablarenarte: v Španielsku a Visual Culture Research Center na Ukrajine.

Projekt podporilo aj Mesto Košice.

Tap to enter